zaterdag 25 oktober 2008

Impact

Afgelopen week hadden we een consultant uit Nederland op bezoek om met het team van het Alfabetiseringsproject te kijken naar de wijze waarop we projectactiviteiten evalueren en ook om ons Strategisch Plan enigszins te herzien. Het waren goede maar tegelijkertijd ook lange planningssessies. Omdat we als project veel met donoren werken, worden er bepaalde eisen gesteld aan hoe we evalueren, rapporteren en uiteindelijk de impact van ons werk meten. Natuurlijk is het ook erg belangrijk voor onszelf om te weten of we op de juiste weg zjin en of we met ons project ook werkelijk bereiken wat we ons tot doel gesteld hebben. Toch is het moeilijk, je kunt niet alles meetbaar maken. Want zeg nou zelf, hoe meet je bij iemand de impact die het verkrijgen van lees- en schrijfvaardigheden op zijn leven heeft.

'planningssessie met het team van het Alfabetiseringsproject'

Een van onze leerlingen zei eens, na het behalen van een diploma: “Wat ik geleerd heb, is niet te koop in de markt. Zelfs al zou iemand mijn diploma afpakken, dan is wat ik geleerd heb nog steeds deel van mij.” De zelfwaardering en het zelfvertrouwen dat iemand verkrijgt door het kunnen lezen en schrijven is onbeschrijvelijk. Niet meer een vingerafdruk onder een document te hoeven zetten maar je eigen naam te kunnen schrijven, geeft een gevoel van trots en eigenwaarde.

'alfabetiseringsklas in actie'

Het zijn ook vaak de leden van een alfabetiseringsklas die het opnemen voor andere mensen binnen een dorpsgemeenschap. Mbanaayili is een dorp ongeveer 14 kilometer van Tamale. Sinds een paar jaar is er een ‘National Health Insurance Scheme’ (Nationale Gezondheidsverzekering) operatief in Ghana. Het is special bedoeld voor de armere mensen in de afgelegen gebieden. Maar de inwoners van dit dorp net als zovele anderen, namen geen deel aan dit programma omdat ze niet goed begrepen hoe het werkte. Op een avond, tijdens één van de sessies van de alfabetiseringsklas in dit dorp kwam de gezondheisverzekering ter sprake. Aan het eind van de discussie besloot men om het dorp bijeen te roepen voor een vergadering en daarbij een afgevaardigde van de gezondheidsverzekering uit te nodigen om hen meer over de verzekering te vertellen. Na deze vergadering raakten veel mensen geinteresseerd om zich voor de verzerking te registreren maar nu deed zich een ander probleem voor. Voor de vrouwen en de ouderen was de afstand naar het dichtstbijzijnde kantoor te groot. Het dorp stelde daarom voor om een aantal registratieformulieren bij de leerlingen van de alfabetiseringsklassen achter te laten zodat zij zouden kunnen helpen met het invullen ervan. De afgevaardigde ging akkoord en degenen die aangesteld werden om te helpen met de registratie werden er zelfs nog voor betaald ook!! Vandaag hebben 160 van de 200 huishoudens in dit dorp zich geregistreerd voor de verzekering en hebben ze mede dankzij alfabetisering makkerlijker toegang tot gezondheidszorg. Dit is slechts een voorbeeld van wat de voordelen van alfabetisering zijn en watvoor impact het kan hebben op de levens van mensen.

'vrouwen bespreken problemen in hun dorp'

Geen opmerkingen: