maandag 13 juli 2009

Ontdekkingstocht

Gedurende de afgelopen vier weken leefden en werkten twee leden van het 'Wycliffe Discovery Team - Ghana' met ons; Cynthia (Amerikaans) en Andrea (Tsjechisch). Ze hielpen het alfabetiseringsproject met de uitvoering van een gender analyse. Één van de doelen van hen was om te ontdekken hoe zijzelf mogelijk in de toekomst in zending gebruikt kunnen worden.

'Cynthia en Andrea ontdekken het plezier van dansen met vrouwen in de kerk'

Ze schrijven over hun indrukken en ervaringen:

Cynthia:
Nadat ik lang nagedacht heb over de ervaringen die ik in Yendi en elders in Ghana opgedaan heb en de ontmoetingen met de mensen hier, ben ik er zeker van dat alle omstandigheden die er toe leidden dat ik met Joke en het personeel van het alfabetiseringsproject zou gaan werken, door God bedacht en gepland is. Elke dag ontdek ik meer van God’s hart voor de Ghaneze mensen en hoe hij ook mijn hart verandert nu ik de mensen in en rondom Yendi begin te kennen. De gastvrijheid en vrijgevigheid die Andrea en ik ervaren hebben tijdens onze bezoeken aan verschillende dorpen was erg byzonder. Toen ik op televisie zag hoe de hele hoofdstad Accra zich opmaakte om mijn Amerikaanse president te ontvangen werd ik me ervan bewust dat deze vorm van gastvrijheid die deel uitmaakt van de Ghaneze cultuur, zich kan uitbreiden van een typisch Ghanees huishouden tot een hele natie! Nadat we verschillende mensen geïnterviewd hadden, heb ik ook ontdekt dat er nog enorm veel werk te doen is als het gaat om in het byzonder gelijkheid tussen mannen en vrouwen, water en sanitaire voorzieningen, gezondheid, alfabetisering en economische ontwikkeling in het Noorden van Ghana.

Ik hoop in contact te blijven met het alfabetiseringsproject, ik heb vooral passie ontwikkeld voor het werk dat onder vrouwen gedaan wordt. Ik hoop binnen een aantal jaren terug te keren naar Ghana, misschien voor een bezoek of om er te werken. Ik denk nu over mogelijke banen waar ik meer ervaring kan opdoen in zaken die te maken hebben met ontwikkelingswerk. Mijn gebed voor mijn vertrek en tijdens mijn verblijf in Ghana was dat God me niet alleen zou helpen te ‘overleven’ maar dat ik hier zou gedijen. Ik ben zo dankbaar dat hij mijn gebeden beantwoord heeft. Ik heb nieuwe vriendschappen ontwikkeld met mijn gastfamilie, kantoorpersoneel en vrienden van Joke en Abukari. Ik ben Abukari en Joke dankbaar dat ze hun huis voor ons geopend hebben en ons iets hebben laten proeven van het leven van zendelingen, waar ik overigens erg van genoten heb.

'Cynthia ontdekt dat calabashes ook aan bomen kunnen groeien'

Andrea:
Voordat ik deze reis maakte, wist ik niet wat ik zou gaan doen. Ik had het moeilijk toen ik in Ghana arriveerde omdat mijn Engels heel beperkt is. Het was moeilijk om mijn Amerikaanse teamleden te begrijpen en daarnaast degenen die Ghanees-Engels spreken. Ik heb voortdurende gebeden dat God me zou helpen om de mensen om me heen te begrijpen. Nadat ik een week met Cynthia in Yendi doorgebracht had, vond ik het wat gemakkelijker om eenvoudige conversatie in het Engels te voeren.

Ghana is een prachtig land. Ik ben dankbaar dat ik deel uit mocht maken van het leven van Abukari en Joke, ze deelden hun tijd en middelen met ons. Door een tijdje met hen te leven, heb ik een idee gekregen van hoe het leven van zendelingen eruit ziet. De tijd die ik doorgebracht heb in de dorpen en vragen te stellen over zaken die te maken hebben met gelijkheid tussen mannen en vrouwen, culturele normen, tradities, etc. is ook een enorm verrijkende ervaring voor mij geweest. Daarnaast heb ik ook geholpen met het vertalen van zondagschoolmaterialen van het Nederlands naar het Dagbani en Likpakpaaln.
Elke dag dank ik God voor het feit dat ik met zoveel plezier in Ghana mag zijn. Deze ervaring heeft echt mijn leven veranderd, mijn ogen zijn geopend voor nieuwe dingen, mensen, culturen en talen. Als ik terugga naar huis wil ik me erop toeleggen om voor Ghana, Yendi, het alfabetiseringsproject, en Abukari en Joke te bidden omdat zij mijn leven op een hele nieuwe manier beinvloed hebben. Maar bovenal wil ik onze almachtige God danken.

'Ontdekken dat het leven van zendelingen ook heerlijk ontspannend kan zijn'

'Andrea leert Cynthia fietsen als onderdeel van de "ontdekkingstocht"'

Geen opmerkingen: