donderdag 3 december 2009

Vergadering en Begroeting

Een ‘reisverslag’ van Joke’s vader die de afgelopen periode op bezoek was

Ontmoeting 1
In het vliegtuig, na 5 uur vliegen word ik aangesproken door mijn buurman. Hij blijkt Libanees en vertelt hoe de problemen in het Midden Oosten worden veroorzaakt door Israël en Amerika. Geleidelijk aan draait ons gesprek uit op Moslims en Christenen. Hij is verbijsterd als hij hoort dat Joden en Christenen dezelfde wortels hebben en dat Jezus een Jood was. Lang zit hij voorovergebogen alsof hij dit moet verwerken. Zijn laatste opmerking op het vliegveld was: “We zijn toch nog vrienden hè?”

Ontmoeting 2
Daar staan ze dan! Joke en Abukari, Samuel en Micah. Met mijn slaperige hoofd zie ik ze helemaal over het hoofd. Maar dan toch: we omhelzen en begroeten elkaar. Hoewel: de jongetjes hebben meer aandacht voor het vertrekkende vliegtuig dan voor opa.

'genieten van elkaar'


Ontmoeting 3
Hanneke, een collega van Joke is jarig. We bezoeken haar, geven haar cadeautjes – ook van haar moeder – en versterken onze banden.

'ontmoeting met Hanneke'

Ontmoeting 4
Lachend begroeten we elkaar, Abukari’s vader en ik. Hoewel we elkaar niet verstaan, hebben we dezelfde gevoelens over onze kinderen en kleinkinderen. In een ander vertrek zit Abukari’s moeder. Geen stoel, gewoon op een mat op de grond. Veel zeggen kunnen we niet, we zijn gewoon blij.

'ontmoeting met Abukari's vader'

Ontmoeting 5
Paul een Ghaneze collega van Joke, die een paar jaar geleden in Nederland was, en Cynthia zijn vrouwe hebben een tweede dochter gekregen. We gaan naar de ‘outdooring’; het kind komt voor het eerst buiten om aan iedereen getoont te worden, ze krijgt een naam en wordt opgedragen.

'ontmoeting met Paul'

Ontmoeting 6
Daar zit ik dan, in een kerk onder een boom. ‘Thuis’, omdat ik tussen broeders en zusters zit, maar ik versta geen woord. Ineens zie ik een oude vrouw, die als iedereen opstaat, op haar van huis meegenomen krukje moet blijven zitten omdat ze blind is en slecht ter been. Maar dan zie ik hoe intens ze meezingt en bidt. Dat maakt me blij.

'kerkdienst onder een boom'

'de oude blinde vrouw'

Ontmoeting 7
Met Abukari mee naar Sang om een stuk land af te palen voor een project van de kerk. Onderweg pikken we dominee Azindow op. We komen in Sang, overleggen met 4 mannen. Later voegt zich nog iemand erbij en dan horen we dat de man die alles regelen moet door de leider van het dorp om een boodschap is gestuurd. Kom morgen maar weer. Tja, wat is verloren tijd?

Ontmoeting 8
Rahman – de broer van Abukari – komt met zjin vrouw Nelleke en hun twee dochters op bezoek. Nelleke’s ouders en een vriendin van de familie zijn er ook. Joke is jarig en we hebben een gezellige dag met elkaar.

'ontmoeting met Abukari's broer en familie'

Geen opmerkingen: