dinsdag 30 november 2010

Had ik het bij het verkeerde eind?

Elke donderdagavond wordt er een door Abukari opgenomen Bijbelse boodschap via het regionale radiostation uitgezonden. Deze boodschap wordt in de moedertaal van de Dagomba mensen gebracht waarmee hij zo’n 1 mijoen Dagomba’s met het evangelie bereikt, meer dan 95% van hen is Moslim.

Abukari in de studio

Na elke uitzending kunnen de luisteraars Abukari per telefoon bereiken. Hij krijgt veel reakties en vragen – soms willen mensen hun hart aan Jezus geven – soms wordt hij bedreigd of uitgescholden. Dit is een reaktie van de afgelopen periode:

Op een avond kreeg ik een telefoontje van een oude klasgenoot van me die altijd een fanatiek Moslim was. Hij stelde zich aan me voor (we hadden elkaar al meer dan 15 jaar niet gesproken) en zei dat hij een serieuze zaak onder vier ogen met me wilde bespreken. Gezien zijn achtergrond en waar hij in het verleden toe in staat was – hij had de bijnaam ‘generaal’ - was ik een beetje angstig. Maar mijn geloof hield me sterk en ik maakte een afspraak met hem. Toen ik hem ontmoette, ontving ik hem met open armen en gaf hem de gelegenheid om mij uit te leggen wat zijn missie was. Hij vroeg me het volgende, ‘Had ik het bij het verkeerde eind?’ Ik vroeg hem wat hij bedoelde. Hij begon te vertellen, ‘Jarenlang heb ik gedacht dat ik als Moslim de echte God aanbad, maar nu weet ik dat ik het verkeerde pad volgde. Sinds afgelopen jaar heb ik met een bezwaard hart rondgelopen en elke dag bad ik tot Allah of hij die last van me wilde afnemen en me innerlijke vrede wilde geven. Ik heb alle gebeden die ik ken, gebeden, maar niets hielp. Afgelopen maand besloot ik om tegen Allah te protesteren en stopte met bidden als een Moslim. Het was tijdens deze periode dat ik je op de radio hoorde praten over Jezus die allen roept die vermoeid en belast zijn en hen vrede en rust belooft (Matt. 11:28). Die nacht duurde het lang voordat ik in slaap viel maar toen ik eindelijk sliep, droomde ik over jou. Je reikte je hand uit naar mij en smeekte me om in het licht te komen. Hier wil ik met je over praten.’

In eerste instantie was ik geschokt en verbaasd maar daarna legde ik hem graag uit hoe Jezus naar deze aarde gekomen is om ook hem te redden. Ik adviseerde hem om naar huis te gaan en er een tijdje over na te denken. Maar net als de kamerling uit Ethiopië, zei hij, ‘wat is er tegen dat ik nu mijn leven aan Jezus geef?’ Ik leidde hem tot Jezus en gaf hem drie boeken mee om te lezen. Een week later belde hij me om te zeggen dat één van de boeken ‘Op zoek naar zekerheid’, zijn eigen verhaal had kunnen zijn. De zoektocht naar waarheid en de uiteindelijke bevestiging dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is!

Het regionale radiostation

Dank God voor:
  • De kracht van de media in het verspreiden van het evangelie
  • De vele positieve reakties die Abukari krijgt
  • Bescherming over ons leven

Bid voor:
  • Wijsheid in het voorbereiden van de radioprogramma's
  • Deze vriend en met hem anderen die besloten hebben om Christus te volgen, dat ze de ondersteuning vinden die ze nodig hebben om te groeien in hun geloof
  • De vele Moslims die zoeken naar de waarheid en verlangen naar vrede, dat hun ogen geopend zullen worden
  • Kracht en Gezondheid

1 opmerking:

haroldswereld zei

Wat geweldig! Prijs de Heer! Dat Hij op zo'n bijzonderen manier door jullie heen tot anderen kan spreken en hun harten kan raken. Wat geweldig om te lezen. God is Liefde, zo zie je maar weer. Iedereen krijgt een kans :)