donderdag 19 maart 2009

Discipelschap

'de leden van het kerkje in Sakpe'

Sakpe is een dorp in de omgeving van Yendi. Nog niet zo heel lang geleden hebben we dat dorp bereikt met het evangelie. Voordat de mensen het Goede Nieuws accepteerden praktiseerden velen syncretism waarin de mensen verschillende geloven combineerden. We bezoeken hen regelmatig om hen de basis principes van het Christelijk geloof te onderwijzen om een goed fundament te leggen. Tijdens de bijbelstudies komen altijd veel vragen naar boven die voor de mensen erg belangrijk zijn. Zo belangrijk dat sommige van deze vragen een aantal mensen ervan weerhield om het evangelie te accepteren. Dit zijn enkele van de vragen die ze stelden:

  • Kan iemand echt sterven om anderen te redden? In de denkwereld van de mensen hier is het moeilijk te accepteren dat iemand zo'n onbaatzuchtig offer brengt zonder er zelf beter van te worden.
  • Als ik doodga, wie regelt dan mijn begrafenis? Dit is ontzettend belangrijk voor mensen in dit gebied. Volgens menig geloof hier wordt tijdens een begrafenis de geest van een overleden persoon naar zijn voorouders gestuurd. Maar als een dergelijke begrafenis niet op de juiste wijze wordt gevierd dan blijft de geest op aarde rondzweven en zorgt voor allerlei tegenslagen. Als iemand Christen wordt willen familieleden en de dorpsgemeenschap waaruit iemand komt de begrafenis niet regelen omdat ze geloven dat een Christen niet heilig is. Het is daarom erg belangrijk de mensen ervan te verzekeren dat de kerk deze verantwoordelijkheid op zich zal nemen maar het is uiteraard nog belangrijker om ze te laten weten dat hun geest naar God zal gaan.
  • Kan ik nog steeds meer dan een vrouw trouwen als ik Christen wordt? De meeste Dagomba mannen hebben tenminste twee vrouwen wat binnen de cultuur en religie van de Dagomba mensen geaccepteerd is.
  • Wat doe ik met mijn drie vrouwen waarmee ik getrouwd was voor dat ik Christen werd? Wij moedigen de mensen aan om goed voor de vrouwen waarmee ze al getrouwd waren en eventuele kinderen te zorgen.
  • Kan ik traditionele medicijnen gebruiken als ik ziek ben? Ook een erg belangrijke vraag. Sommige traditionele medicijnen kunnen goed gebruikt worden maar soms vraagt een traditionele geneesheer de zieke om een offer te brengen zodat het bloed van een dergelijk dier het medicijn effectief maakt. Als dat zo is dan kunnen die medicijne niet gebruikt worden.
  • Kan ik juju (een bovennatuurlijke kracht) gebruiken om mezelf te beschermen? Ook deze bovennatuurlijke krachten werken in principe alleen als er dieren geofferd worden en er een bloedverbond gesloten wordt tussen de geesten en de persoon die om de juju vraagt. Jezus heeft door zijn bloed een nieuw verbond met ons gesloten en daarom kunnen we niet een andere verbond meer aangaan. Bovendien als iemand Christen wordt is het de God de goden die ons beschermt en hebben we geen andere bescherming meer nodig.

    Als we over al de vragen nadenken die de mensen bezighoudt, realiseren we ons eens te meer dat nadat mensen tot geloof komen ze regelmatig onderwezen moeten worden. We kunnen niet aannemen dat ze alles hebben begrepen door simpel en alleen Christen te worden. Er zijn duizenden mensen als de mensen in Sakpe wiens redding 'afhangt' van onze reactie en toewijding aan de woorden uit Rom. 10:14, 17: 'Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker...Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.'

    'Omdat er niemand in de kerk kan lezen, gebruiken ze een cassetterecorder om naar het Woord van God te luisteren als er niemand van buiten het dorp komt om hen te onderwijzen'

    Geen opmerkingen: