'overzicht van de calamiteit'
Wat te doen? Gelukkig werkte het mobiele network, en ik kon de chauffeur van een kiepauto bereiken. Hij kwam mij te hulp. Dichtbij onze auto draaide hij zijn truck maar helaas begonnen zijn banden ook weg te zakken in de modder, en voordat we de kans hadden om iets te redden, stond de kiepauto net zo vast als onze auto. Abu, de chauffeur van de truck belde een van zijn college kiepauto chauffeurs. Die gaf ons weer hoop. Over de telefoon verzekerde hij ons dat hij nog nooit in zijn loopbaan als chauffeur van de truck had vastgezeten met zijn auto. Hij kwam snel bij onze gestrande voertuigen, en nam de toestand in ogenschouw. Op aanwijzingen van een aantal toeschouwers bracht hij zijn truck steeds dichterbij. Maar bij de laatste stuurbeweging om zijn voertuig in de beste positie te brengen om ons eruit te trekken, begon de modder ook zijn wielen op te zuigen. Heftige pogingen van de chauffeur om de toestand te redden, liepen op niets uit. Intussen was het half negen ‘s avonds, erg donker en we hadden allemaal honger. We besloten om het voor vandaag op te geven. We belden een vriend die niet zover van de ‘rampplek’ woonde en hij kwam om ons allemaal een lift naar huis te geven.
De volgende morgen zochten we in Tamale naar iemand die bereid zou zijn om zijn tractor te verhuren, zodat wij onze reddingsoperatie konden voortzetten. Rond half negen waren we terug op het toneel met een tractor, twee dommekrachten, stenen en twee mannen om de apparatuur te bedienen. Vrienden en familie hadden van het avontuur gehoord en enkele sterke mannen kwamen om te zien of ze konden helpen. Een boer die onderweg was naar zijn land, stapte van zijn fiets en schudde zijn hoofd toen hij de gestrande voertuigen zag. Hij zei: “Ik was van plan om naar het land te gaan, maar nu ik dit zie, moet ik wel helpen om de voertuigen eruit te krijgen.”
'het reddingsteam'
Toen begon het zware werk aan de eerste kiepauto – graven, stenen en takken onder de wielen leggen, duwen en trekken. Op sommige plekken zakten de mannen wel tot hun knieën in de modder. Eindelijk, om elf uur kregen we de eerste truck er uit. Rond twaalf uur stond de tweede op vaste grond.
'de geredde kiepauto’s terug op vaste grond’
Toen was alleen onze auto er nog, en om ongeveer twee uur, bij de tweede - geslaagde - poging om onze auto los te krijgen, raakte de tractor vast! Op dat moment kreeg ik de beschikking over een camera om een indruk vast te leggen van de situatie. Eindelijk, pas na vier uur ‘s middags, waren alle voertuigen uit de modder en we reden met elkaar naar betere wegen. Om vijf uur kwam ik eindelijk thuis met een erg vuile auto. Ook al was het hard werk en een lange dag, toch hadden we samen veel plezier, ook met grote verhalen over vastzittende auto’s!
'redding van de tractor'
'onze auto weer op de weg'
WILT U BIDDEN VOOR:
- Een geode gezondheid; we zijn sinds onze terugkeer naar Ghana eind juni allemaal een paar keer ziek geweest.
- Bescherming tegen overstromingen; in Noord Ghana én in de landen ten noorden van ons heeft het veel geregend. Om overstromingen in Burkina Fasso te voorkomen, heeft men gisteren een dam open moeten zetten; dat heeft binnen enkele dagen invloed op de rivieren in Ghana. De regering heeft mensen die dicht bij de rivieren wonen of daar hun land hebben, al gewaarschuwd om hun bezittingen te evacueren en alle oogsten die gerijpt zijn te bergen (in plaats van ze net als graan te laten drogen). Omdat de rivieren ook in Ghana al begonnen zijn om buiten de oevers te treden zijn de mensen bang voor een nieuwe ramp net zoals de overstromingen van vorig jaar.
- Het voltooien en openen van het hostel 'Tahima Yili'; we hopen het hostel voor studenten bij de start van het nieuwe schooljaar(de eerste week van September) te openen en er moet nog veel werk verzet worden. Bid ook voor de selectie van studenten, zodat zij die het het meest nodig hebben toegelaten worden. (zie het hoofdstuk Bouwen, Bouwen, Bouwen - 22.09.2008).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten